Album review: Adore Delano – Whatever

Na het grote commerciële succes van het vorig jaar uitgebrachte After Party, liggen de verwachtingen hoog voor deze drag queen. De Amerikaanse had in eerdere interviews aangegeven een nieuwe richting op te willen gaan. Met een titel als Whatever (en haar soort drag) lijkt het duidelijk dat dit rock moest worden. Leuk dat ze zich eindelijk het poppy dancelabel af laat schudden. Maar is ze (of in Danny Noriega’s geval: hij) in staat om een kwalitatief goed rockalbum neer te zetten?

Adam’s Apple
Morning boy loves pink / The teenage girl loves to think
Old step dad loves to drink / The new white world loves to sink

Vanaf het begin van het album lijkt overduidelijk: als Danny iets zegt, gaat hij er ook 1000% voor. Het nieuwe geluid klinkt ongepolijst, ruig en nogal heftig. Het nummer zelf weet een goede combinatie te maken tussen de ongecontroleerdheid van de heftige rock in het refrein en de structuur van het poppunk-achtige couplet. Dit versterkt elkaar goed en hij weet het nummer volledig eigen te maken. Het enige dat er lijkt er te missen is een goede structuur in de tekst, die alleen maar lijkt te zijn bedoeld om te choqueren.

27 Club
All of his dreams / Are in the fast lane scene
These habits go so fast, he can’t see / Baby lost his mind
Nobody gives in time / The drugs are worth it
Or so it seems

Hier lijkt 27 Club geen last van te hebben. Het is bijzonder hoe Danny zich een absurd groot ego aan meet, door zichzelf te vergelijken met de 27 club (de club voor veel overleden grote beroemdheden). Tegelijkertijd lijkt dit muzikaal gezien best wel terecht. Het nummer had net zo goed gemaakt kunnen zijn door Queen of Aerosmith. Het ongecontroleerde en chaotische uit Adam’s Apple is niet meer merkbaar. De onsamenhangde, ongeïnspireerde tekst lijkt hier ook geen probleem. Moeiteloos gooit Danny er geweldige, diepzinnige regels uit die heel erg goed klinken.

Butterfly
She’s misunderstood / Grew up in the hood
Was a little bird brain / Now she’s fucking insane
Shallow men come first / To see her colors burst
Dancing on the table tops / Does what she wants and won’t stop

Het nummer is een soort van moderne versie van Roxanne (The Police).  Het nummer gaat heel erg over de schaamteloosheid van pubermeiden en hoe dit komt. Het nadeel aan dit nummer is dat meneer Noriega graag wil laten zien wat hij in huis heeft. En dus alle kanten op gaat met het nummer en zijn stem. Het nummer zou veel fijner zijn als hij veel trucjes uit het nummer had gegooid.

No School
Finding reasons to lie / Imaginary pushups, telling them to shut up
Hearing it over again / Screaming and shouting gets in my head
Searching for my way out / Trying to walk, smile, and scream and shout

Iets waar No School geen last van lijkt te hebben. Het nummer lijkt veel meer gepolijst en gestructureerd, met een duidelijke opbouw en een gecontroleerd refrein. Hierdoor komt de boodschap van het nummer (fuck school, ik word later toch beroemd dus ik heb er toch niets aan) veel beter over.

Whole 9 Yards
Eat you whole, from toes and arms to ears
Give me all your blood, sweat, dreams and tears
Leave you high and dry, don’t cry my love will go
Hot in here, come here, get away, no you should go

De tweede single van het album voelt als je favoriete, boze punk nummer dat je terug sleurt naar de jaren waarin dit nog heel erg in was. Wel zit er een modern, electronisch gemaakt autotune randje aan het refrein, waardoor de diehard punk fans hier waarschijnlijk wel een nare smaak van in hun mond krijgen. Op zich heeft hij dit niet nodig. Zijn androgyne, rauwe stem past perfect bij het genre.

Pretty Boys Cry
A couple shows right up the street / By the shops where we used to meet
Smell your cologne when I walk away / It’s like you’re with me, I can hear you say
Boy, my love for you will never die / Even if I don’t look you in the eye

Dit bewijst Pretty Boys Cry maar weer eens. Het nummer klinkt veel puurder en veel minder geproduceerd. Hierdoor komt de échte stem van Danny weer naar boven, waarin we hem vooral horen zingen over een vorige relatie. Het nummer heeft lekker veel echte instrumenten in zich, zonder dat ze het nummer druk of chaotisch maken. De sfeer in het nummer blijft vooral rustig en acoustisch.

Negative Nancy
Friends all call me negative / Maybe I’m a pessimist
‘Cause of you I’m always late / Gonna miss my nail appointment
Daddy called me Nancy boy / Never let me play with toys

Dit is nogal anders bij Negative Nancy. Het nummer is door de vele instrumenten lekker druk. Danny zingt vooral over gender barrières en negativiteit. Zijn genderloze stem, die alle kanten uit schiet, past hier goed bij. Hij kan goed de tekst schreeuwen, maar ook het nummer vullen met zijn vrouwelijke geluiden (yeaa-eeaahh’s) tussendoor.

But Her Fly / Hole Nine Yards
Noriega miste duidelijk wat vulling op zijn album. De remix van Butterfly is niet meer dan een misplaatste woordgrap op het album. Waar het album vooral veel respect wist te winnen door de kwaliteit van de punkrock, valt dit nummer volledig buiten de boot. Veel meer dan een slecht in elkaar zittende, oppervlakkige remix is het niet. Hole Nine Yards is dan wel beter gemixt en komt dicht in de buurt van wat Danny eerder maakte. Behalve dan dat hier veel meer over nagedacht werd en eigen teksten in verweven zaten. Dat mist zeker bij deze remix. Ik denk dat deze nummers maar heel snel door de vingers moeten worden gezien, aangezien ze een doorn in het oog zijn voor de rest van de nummers op het album.

Deze zijn trouwens de test redelijk goed door gekomen. Ik denk dat dit zeker een genre is waar Noriega zijn visie en muziek goed bij past. Het is fijn om een drag queen te horen die voor deze genre kiest en zichzelf hierin serieus neemt, in plaats van oppervlakkige dance/techno. Als hij alle rare remixes thuis laat en zichzelf serieus blijft nemen als muzikant, kan ik niet wachten tot de Whatever-tour uitgebreid gaat worden met optredens in Europa!