Album review: Ke$ha – Rainbow

Na een periode van vervelende rechtszaken, seksuele intimidatie en depressies, is ons favoriete dancepop radiosterretje weer terug! Natuurlijk zag iedereen van ver aankomen dat ze muzikaal gezien nooit meer hetzelfde zou zijn. Misschien is de verandering in haar muzikale visie ook wel één van de belangrijkste redenen voor de rechtszaak tegen haar platenmaatschappij.

De hele rechtszaak heeft haar veel aandacht opgeleverd. Het is een mooie kans om hier tekstueel dieper op in te gaan en á la Taylor Swift hier een goede marketing stunt van te maken. Maar is dit album meer dan een marketing stunt?

Bastards
I got too many people I got left to prove wrong
All those motherfuckers been too mean for too long
And I’m so sick of crying, yeah / Darling, what’s it for?
I could fight forever, oh, but life’s too short

kesha

Het eerste nummer van Rainbow zet gelijk de toon: het is één grote middelvinger naar de slechte periode uit haar leven en een ode naar haar nieuwe mindset. Het is bijzonder hoe ze zich bij elkaar heeft geraapt en hoe haar liefde voor muziek hier haar duidelijk mee geholpen heeft. Het nummer heeft veel weg van een vrouwelijke versie van Johnny Cash. Zowel qua tempo als qua diepgang in de tekst en juiste gehalte aan country-invloeden is dit nummer zeker geslaagd!

Let Them Talk (featuring Eagles Of Death Metal)
Do whatever makes you happy
And screw everything else if you ask me, hey yeah
‘Cause life is short and we only got one shot

De invloed van de Eagles Of Death Metal is zeer duidelijk aanwezig. Het nummer doet me denken aan haar nummers met Flaming Lips. De combinatie met de band maakt het nummer ruig, op een boy-band achtige manier. De aanstekelijke oh-oh-oh-ohooo’s maken het nummer toch pop genoeg.

Hymn
Pretty reckless, pretty wild / Talking shit, and we’ll just smile
Don’t you see these fuckin’ crowns?
If you know what I mean, you on the team

Het nummer is zowel qua stijl als qua tekst een nostalgie naar de beginperiode van Ke$ha. Tik Tok komt dicht in de buurt van Hymn. Dit zorgt er wel voor dat het nummer minder puur klinkt dan de rest van het album. Hierdoor staat het nummer er alleen voor en staat het los van de rest van het album.

Praying
I’m proud of who I am / No more monsters, I can breathe again
And you said that I was done
Well, you were wrong and now the best is yet to come
‘Cause I can make it on my own / And I don’t need you,
I found a strength I’ve never known

Ik denk dat Praying oprecht één van de beste akoestische nummers is die ooit uit Ke$ha’s creatieve brein zijn gekomen. Ze lijkt alle negativiteit, afkomstig uit de afgelopen periode met haar producer, Dr. Luke, in dit nummer te verwerken. Dit lukt haar verrassend goed. Op een rationele manier en hele sterke uithalen weet ze te verwoorden hoe ze uit de periode is gekomen. Het nummer is bijna kerkkoor-achtig, maar pop tegelijk. Deze aanpak maakt het een zeer bijzonder geslaagd nummer!

Finding You
I know forever don’t exist / But after this life, I’ll find you in the next
So when I say “forever,” it’s the goddamn truth
I’ll keep finding, finding you

Finding You begint goed met een zacht, aanstekelijk gitaardeuntje. De stem van Ke$ha klinkt de eerste paar woorden ook nog wel aardig, tot het moment dat ze probeert uit te halen. Hier weet ze volledig uit de bocht te schieten, juist op het moment dat de gitaar een hoge noot eruit knalt. Dit maakt het geheel nogal tenenkrommend en onaangenaam om aan te horen. De tekst van dit nummer is ook kwalitatief minder dan bij de vorige nummers. Over het algemeen is het nummer (op de mislukte uithalen) niet zo interessant.

Rainbow
I’d forgot how to daydream / So consumed with the wrong things
But in the dark, I realized this life is short / And deep down, I’m still a child
Playful eyes, wide and wild / I can’t lose hope,
what’s left of my heart’s still made of gold

Gelukkig weet Rainbow een hele hoop goed te maken. Het nummer klinkt als een geweldig, positief Disney-nummer dat gespeeld wordt op het moment dat Doornroosje weer wakker wordt en alles goed komt. De tekst is interessant geschreven door iemand die duidelijk een hoop levenservaring heeft. Het is geschreven toen Ke$ha herstellende was van haar eetstoornis en bij moest komen in een kliniek. Het is goed te merken dat dit zelfgeschreven nummer haar veel kracht moet hebben gegeven en het is zeker te waarderen dat ze dit over probeert te brengen op anderen!

Boogie Feet (featuring Eagles Of Death Metal)
Some people, they got the big brains / They make all the computer games
Some people, they got the money / Drive around in Lamborghinis
I don’t need any of those things
I just wanna dance like a motherfucker, yeah

De tekst van Boogie Feet is qua diepgang weer een beetje terug gezakt naar haar Warrior-periode. Verder is alles waar het nummer wel voor staat (ik hoef niks te bereiken in mijn leven, ik wil gewoon lekker blijven uitgaan) zeker te merken in het nummer. De electrische gitaren en hoe het nummer wordt gezongen refereert aan een oldschool dans-anthem als That’s Not My Name (The Ting Things).

Old Flames (feat. Dolly Parton)
But sometimes at night, I think of old lovers I’ve known
And I remember how holding them helped me not feel so alone
Then I feel you beside me, and even their memories are gone
Like stars in the night, lost in the sweet light of dawn

De cover van Dolly Parton heeft veel persoonlijke waarde voor Ke$ha. Het is ooit geschreven door haar moeder voor Dolly. Het nummer past perfect bij de country-rock-achtige kant die het album ook in zich heeft. Het is wel bijzonder hoe goed Ke$ha’s stem met die van Dolly klinkt. Zeker omdat ze zo veel van elkaar verschillen, is dit zeker een prestatie!

Godzilla
What do you get when you take Godzilla to the mall?
He scares all the children and shreds all the pillows
And knocks over walls / His emerald eyes, they sparkle and shine
As he eats the food court and steals half my fries

Het akoestische Godzilla voegt eigenlijk niet zo veel toe aan het album. Het klinkt zeker niet verkeerd. Het is alleen niet zo bijzonder en qua tekst zit er nauwelijks structuur of diepgang in het nummer.

Ke$ha is zeker een andere kant op gevlogen. Ik denk dat dit heeft gewerkt voor veel nummers en dat ze zeker heel persoonlijk is geworden in het album. Het valt alleen wel op dat sommige nummers toch wel uit de bocht vliegen of gewoon niet zo veel toegevoegde waarde hebben. Dit is zeker een gemiste kans, aangezien de nieuwe kant van Ke$ha veel potentie in zich heeft!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: