EP review: MØ – When I Was Young

De Deense Karen Marie Ørsted is ver gekomen sinds megahit Lean On. Dit was de doorbraak die haar uit de Scandinavische bubbel trok en internationale deuren opende.

Lean On
Will we walk down the same road?
Will you be there by my side?
Standing strong as the waves roll over

Sinds die tijd zijn er wel een paar typisch Scandinavische pop anthems uit gekomen. De vrolijke en fantastisch geproduceerde Kamikaze, Final Song, Cold Water leidden uiteindelijk tot Don’t Leave en Nights With You. 

MØ

Wel had dit duidelijk een meer commerciëlere insteek dan debuutalbum No Mythologies To Follow. Haar uitstapje naar de Amerikaanse producers is met een duidelijk doel neergezet. Het genereren van internationale bekendheid en het bereiken van een bredere fanbase is haar dan ook zeker gelukt. Ik ben benieuwd of deze trend doorgezet word in haar nieuwe EP, When I Was Young.

Het album heeft gelukkig veel raakvlakken met het debuutalbum. De poppy stem word gecombineerd met een alternatieve productie. Ik hoor veel nieuwe geluiden, tempo’s en invloeden, die ongewoon zijn in de popscene.

Opener Roots is niet zo zeer een verlengstuk van No Mythologies To Follow. De zangeres gaat letterlijk terug naar haar roots in het debuutalbum.

Roots
Oh, oh, baby
Where will I dig my roots?
It’s aching each time that I think of you
I wish for a better day to come around

Het nummer neigt zelfs naar een track die het album, samen met Bb, nét niet gehaald heeft, en nog een plek nodig had. De stem van Karen en het slome ritme zijn eerder vertoond, zo niet uitgemolken in het album. Roots had een betere plek gekregen tussen het debuutalbum, dan op dit album gezet te worden.

Single When I Was Young is een stuk vernieuwender. Het nummer vormt de verbinding tussen No Mythologies To Follow en de commerciële periode. Het is alternatief en pakkend genoeg om te blijven hangen, maar veelzijdig tegelijk.

Turn My Heart To Stone is de ster van de show. De kopstem van Karen lijkt nog hoger dan dat hij anders al is. Aangevuld met het aanstekelijke ritme en de trompetten levert het een kleurrijk geheel op. Het nummer heeft een apart tempo, dat snel kan wisselen en constant je aandacht pakt. Dit valt me ook op bij Linking With You.

Turn My Heart To Stone
Like you were just here, but you never were here
No, you are not here
I’ve always been weak for your every move
Have a weird thing for the likes of you
Loves me so good, but does me no good

Run Away is een mooie afsluiter. Vergelijkbaar met de akoestische versie van Fire Rides, vormt dit het rauwere broertje. Omdat het tempo gelijkmatiger is, is er meer aandacht voor de stem van Karen. Deze klinkt puurder en donkerder dan dat hij normaal klinkt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: